Theme customizer
Özelleştirmeleri geri al



  • ⚖️
    Forum Duyurusu
    Yeni etkinlikler, ödüller ve güncellenen kurallar!

    Topluluğumuzu daha eğlenceli ve faydalı hale getirmek için bir dizi yenilik yaptık. Katılarak hem bilgi edinebilir hem de sürpriz ödüller kazanabilirsin.

    ⚖️ Haftalık SEO / yazılım / tasarım etkinlikleri
    ⚖️ En faydalı üyelere özel rozet & rol sistemi
    ⚖️ Daha anlaşılır ve sade forum kuralları

Abc Analizi ( Pareto Analizi ) Nedir ?

Phantom Çevrimdışı
25 Eylül 2025
125
1
18
Pareto analizi olarak da bilinen ABC analizi, bir şeyi belirli bir bağlamda önemine veya değerine göre kategorize etmek için kullanılan bir yöntemdir. Uygulama, satın alma , personel değerlendirmesi, pazarlama, envanter yönetimi , müşteri ilişkileri yönetimi ( CRM ) ve tedarikçi ilişkileri yönetimi ( SRM ) gibi alanlarda kaynakların verimli kullanımını geliştirmek için BT (bilgi teknolojisi) ve iş dünyasında yaygın olarak kullanılır .





Öğelerin veya birimlerin öneminin belirlenmesi, bunların gözetimine ayrılması gereken kaynakların düzeyi gibi daha sonraki kararların yönlendirilmesine yardımcı olur. Örneğin satın almada, kalemlerin üzerlerine harcanan para miktarına göre değerlendirilmesine yardımcı olmak için ABC analizi kullanılabilir. Bu tür ABC analizini gerçekleştirmek için, belirli bir süre boyunca kalem başına maliyete dayalı olarak yukarıdan aşağıya sırayla bir kalem listesi oluşturulur. A kategorisi, listenin tamamı için harcanan paranın yüzde 80'ini oluşturan öğelerin ilk yüzde 20'sini içerebilir. (Bu 80/20 kuralı Pareto ilkesi olarak bilinir., bu nedenle bu yönteme bazen Pareto analizi denir.) Kategori B, harcanan toplam paranın yaklaşık yüzde 15'ini temsil eden sonraki yüzde 30'luk kalemlerden oluşabilir; C kategorisi, toplamın yalnızca yüzde beşini oluşturan öğelerin en alttaki yüzde 50'sini oluşturabilir.




Bu sınıflandırma, bu üç kalem kategorisini yönetmek için kontrollerin ve belgelerin ne kadar sıkı olması gerektiğini belirlemek için net bir temel sağlar . Kategori A, en sıkı kontrollere sahip olmalı ve bunları içeren tüm süreçler titizlikle belgelenmelidir. Kategori B kalemleri daha az dikkatli gözetim gerektirir ve Kategori C kalemleri, sorumlu yönetim için mümkün olan en az idari kaynağı içermelidir.
 
Üst